Νιώθεις τον αυχένα μου σφιγμένο, με μια μόνιμη ενόχληση σχεδόν σαν πόνο ψηλά στην πλάτη και στο πίσω μέρος των ώμων; Αν η απάντηση είναι καταφατική, πιθανότατα το αυχενικό σύνδρομο (και η πρόληψή του) σε αφορά. Το αυχενικό σύνδρομο (όπου σύνδρομο σημαίνει πρακτικά ότι συμπεριλαμβάνει πολλά είδη συμπτωμά- των με διαφορετική προέλευση) είναι μια ενόχληση που μπορεί να παρουσιαστεί στον οποιονδήποτε, άνδρα και γυναίκα, ανεξάρτητα από την ηλικία. Τα καλά νέα είναι πως το «αυχενικό», όπως το αποκαλούμε για συντομία, στις περισσότερες περιπτώσεις δε συνδέεται με κάποιο σοβαρό πρόβλημα υγείας. Τα λιγότερο καλά νέα είναι πως μπορεί να επηρεάσει σημαντικά τη διάθεση και την ποιότητα της ζωής σου.

Όσα χρειάζεται να γνωρίζεις

▶ Συμπτώματα: Ποικίλλουν, ανάλογα με τη βαρύτητα της κατάστασης. Τα πιο συνηθισμένα είναι πόνος και δυσκαμψία στον αυχένα που ίσως επεκτείνεται στους ώμους, στην πλάτη και στο ένα ή στα δύο χέρια. Σε πιο σοβαρές περιπτώσεις το αυχενικό σύνδρομο μπορεί να προκαλεί αστάθεια και μουδιάσματα στα χέρια.

Πιθανά αίτια: Η κακή στάση σώματος και η καθιστική ζωή συνδέονται με το αυχενικό. Μπορεί όμως τα συμπτώματα να οφείλονται σε ιατρικές καταστάσεις, όπως αρθρίτιδα, προβλήματα και εκφυλιστικές νόσοι των σπονδύλων, μυϊκοί τραυματισμοί ή ακόμα και ψύξη. Το άγχος και η κακή ψυχολογική κατάσταση επιβαρύνουν, επιπρόσθετα, τα συμπτώματα του αυχενικού.

Διάγνωση: Για να μπορέσει ο ορθοπαιδικός να σε βοηθήσει, θα πρέπει να προσδιορίσει την αιτία του προβλήματος. «Εκτός από τη λήψη ιστορικού και την κλινική εξέταση, συνήθως χρειάζεται να γίνει ακτινογραφία ή μαγνητική τομογραφία στον αυχένα, ή ηλεκτρομυογράφημα εάν τα συμπτώματα είναι πολύ έντονα» τονίζει ο ορθοπαιδικός χειρουργός Εμμανουήλ Μπριλάκης.

Θεραπεία: Ανάλογα με την  αιτία του προβλήματος, ο ορθοπαιδικός θα συστήσει την κατάλληλη θεραπεία. Πολλές φορές αρκούν κάποιες αλλαγές στον τρόπο ζωής, όπως περισσότερη άσκηση και καλύτερη στάση σώματος, ενώ αν έχεις έντονη ενόχληση, ο ειδικός μπορεί να σου προτείνει αντιφλεγμονώδη και μυοχαλαρωτικά φάρμακα για μερικές ημέρες. Η φυσικοθεραπεία μπορεί, επίσης, να ανακουφίσει τα συμπτώματα ενώ σε πιο σπάνιες περιπτώσεις, όπου το πρόβλημα οφείλεται σε πίεση νεύρου, χρειάζεται χειρουργική αντιμετώπιση.

Για να μη σε πιάσει το αυχενικό σου

Υιοθέτησε τις καλές συνήθειες που προτείνουν οι ειδικοί.

▶ Αν περνάς πολλές ώρες μπροστά στον υπολογιστή,  θα πρέπει η οθόνη να βρίσκεται στο ύψος των ματιών σου.

▶ Μην το παρακάνεις με το κινητό. Όταν γράφεις ή διαβάζεις κάτι σ’ αυτό, σκύβεις το σώμα επιβαρύνοντας τον αυχένα.

▶ Αν δεν το έχεις κάνει ακόμη, βάλε την άσκηση στην καθημερινότητά σου. «Αν υποφέρεις ήδη από πόνους, απόφευγε ασκήσεις με μεγάλα βάρη» επισημαίνει ο ειδικός. Ιδανική προπόνηση για πρόληψη και ανακούφι- ση του αυχενικού συνδρό- μου είναι το Pilates.

▶ Άλλαξε μαξιλάρι. Ο τρόπος που κοιμάσαι μπορεί να ευθύνεται για τους πόνους στον αυχένα. Ένας γενικός κανόνας είναι πως την ώρα του ύπνου θα πρέπει η σπονδυλική στήλη να βρίσκεται σε ουδέτερη θέση, δηλαδή το μαξιλάρι να υποστηρίζει τη φυσική καμπύλη του αυχένα σου. Κοιμήσου ανάσκελα. Θε- ωρητικά αυτή είναι η θέση που ξεκουράζει πραγματικά τη σπονδυλική στήλη. Αν κοιμάσαι στο πλάι, το μαξι- λάρι σου θα πρέπει να είναι σχετικά χαμηλό (10-15 εκ.) ώστε το κεφάλι να μην έχει αφύσικη κλίση.

▶  Πίνε πολύ νερό. Αυτό διατηρεί σε καλή κατάσταση και ενυδατωμένους τους δίσκους της σπονδυλικής στήλης, οι οποίοι αποτελούνται κυρίως από νερό.

Οι κακές συνήθειες που σχετίζονται με τον πόνο στον αυχένα σου

▶ Στερεώνεις το τηλέφωνο ανάμεσα στον ώμο και στο αφτί για να μιλάς έχοντας ελεύθερα τα χέρια σου.

▶ Έχεις κακή στάση σώματος στη δουλειά και κυρίως όταν εργάζεσαι πολλές ώρες χρησιμοποιώντας ηλεκτρονικό υπολογιστή.

▶ Ή τσάντα σου είναι πάντα βαριά και συνηθίζεις να την περνάς στον ίδιο ώμο.

▶ Κυκλοφορείς πολλές ώρες με ψηλοτάκουνα παπούτσια.

▶ Βλέπεις τηλεόραση μισοξαπλωμένη στον καναπέ και στο κρεβάτι κοιμάσαι με πολλά μαξιλάρια κάτω από το κεφάλι.

Δεν ισχύει πλέον!

Μέχρι πριν από λίγα χρόνια οι ειδικοί συνιστούσαν την ακινητοποίηση του αυχένα με κολάρο για την ανακούφιση του αυχενικού συνδρόμου. Σήμερα η θεωρία αυτή έχει καταρριφθεί και το κολάρο συνιστάται σε συγκεκριμένες περιπτώσεις και για μικρό χρονικό διάστημα.